Lågintensiva sporter

Sporter finns i alla upptänkliga former och variationer – om man kan tävla i det är det sannolikt att det finns som sport. Ett sätt på vilket sporter kan skilja sig åt är hur intensiva de är, det vill säga hur stor fysisk ansträngning som krävs av dess utövare. Högintensiva sporter är till exempel fotboll, friidrott och tennis. Det finns dock även ett flertal sporter som utövas i lugnare tempo, där den fysiska ansträngningen är minimal och varje deltagare i en match kan ta den tid hen behöver innan hen gör sitt drag. Trots det kräver även dessa sporter många års träning och hög skicklighet.

En sådan sport är till exempel bowling. Inom bowling har man ingen större fördel av att vara vältränad, mer än att man ska orka lyfta klotet; istället är det tekniken när man kastar iväg klotet som är avgörande för hur framgångsrik man blir i sporten. Bowling är en sport som många utövar på fritiden, som en rolig aktivitet med vänner. Det är med andra ord en sport som det är lätt att lära sig grunderna i, men som tar lång tid att bemästra. På samma sätt som i schack kan man lära sig spelets regler, men måste tillbringa många år på att träna för att spela med de bästa.

En annan sport som liknar bowling på det sättet att många utövar det som fritidsaktivitet är minigolf. Också minigolf är lätt för nybörjare att spela, men svårt att bemästra. Många tänker kanske inte ens på minigolf som en faktisk sport, men det arrangeras världsmästerskap i minigolf (eller bangolf som det också kallas) och under 2000-talet har ett flertal av världsmästarna varit svenskar. En skillnad mellan så kallat amatörspel och spel vid tävling är att man har en objektiv domare vid tävlingar, medan medspelarna oftast får agera domare när man spelar med vänner på fritiden. Ett av de bästa ställena att spela minigolf med vännerna på fritiden är O’Learys i Mall of Scandinavia. Då kan man nämligen kombinera minigolfrundan med en god middag i gott sällskap.boccia-court-1139552_960_720

En lugn sport som verkligen har anor är curling, då curling tros ha uppfunnits i Skottland redan på 1500-talet. Detta baserar man på att man har hittat en curlingsten i Stirling med inskriptionen 1511. Det finns också beskrivningar av ett spel som liknar curling från år 1541. Curling är en så kallad precisionssport, som går ut på att man ska låta tunga stenar glida över is och hamna så nära mitten av en målcirkel på isen som möjligt. Två lag spelar mot varandra, varför det gäller att placera sina skott med stenarna strategiskt, så att man både placerar sina egna stenar närmast mitten, och slår bort motståndarens stenar. Till sin hjälp har den som skjuter iväg stenen dels lagkamrater som sopar banan framför stenen, dels en skipper som står borta vid måltavlan och ger direktioner till de andra i laget.

En annan klassisk lågintensiv sport är boule, som ju är en populär aktivitet bland pensionärer. Det är dock långt ifrån bara pensionärer som ägnar sig åt boule. I Sverige har Svenska Bouleförbundet runt 15 000 medlemmar, varav ungefär 6 500 tävlar aktivt i sporten.