Välj sport åt ditt barn

Som förälder har man ansvar för hela sitt barns liv, och många val som man gör åt dem i deras unga år kommer att påverka inte bara deras uppväxt, utan deras hela framtid. Ett sådant val är vilka sporter barnet får prova. Den sport som barnet fastnar för lägger ofta grunden för den fysiska aktivitet som barnet kommer att ha med sig hela livet, och kan bli en plattform för att hitta nya vänner, en ny gemenskap och en meningsfull hobby, eller till och med en heltidssysselsättning, om barnet har sådan fallenhet att man väljer att elitsatsa. Så hur gör man detta ödesdigra val som förälder?

Enligt idrottsforskaren Rolf Carlson är nyckeln att låta barnet prova så många olika sporter som möjligt, så tidigt som möjligt. Den idé som länge funnits om att man måste inrikta sig på en viss sport och satsa på den helhjärtat för att barnet ska nå framgång är bara en myt, menar han. En bra utgångspunkt för att begränsa urvalet något är att låta barnet prova de sporter som deras kompisar sysslar med. Att idrotta tillsammans med vänner blir oftast roligare för barnet, och det är då större chans att de kommer att fortsätta med just den sporten i synnerhet, och med idrott i allmänhet.

soccer-1598691_960_720Det kan också vara en bra idé att välja en förening som har flera olika idrottssektioner samlade under sig. På det sättet kan det vara lättare för barnet att gå från en sport till en annan. Innan man väljer förening och sport bör man dock prata med tränare och ledare i föreningen, för att höra efter hur de ser på prestation, tävlingar och delaktighet. Vad man anser vara bra eller inte beror självklart på vilka mål man har som förälder med barnets träning, men alla föräldrar vill väl till exempel att ens barn ska få vara med och spela, och inte bara sitta på bänken varje match. Föreningens policy kring matchprestationer påverkar sådant. Om klubben till exempel har som princip att man inte får spela match om man missar för många träningar kan det vara ett hinder för att barnet ska få prova på många olika sporter, eftersom det garanterat kommer att hända att träningar krockar med varandra.

Slutligen ska man som förälder försöka att inte påverka barnets val av sport genom sina egna värderingar. Kanske spelade man själv fotboll när man växte upp och tyckte att det var det roligaste som fanns, men om ens barn fastnar för tennis, simning eller gymnastik istället får man finna sig i det och stötta barnet i dess val, genom att till exempel förse barnet med all den utrustning och de kläder som behövs för sporten de har valt. Man kan enkelt köpa barnkläder online på Kidsbrandstore.se, som passar de flesta sporter.