Menu

Lågintensiv träning

Man kan kategorisera träning i tre olika kategorier; hög-, medel- och lågintensiv träning. Ett par exempel på lågintensiv träning är promenader, simning, trädgårdsarbete och lätta joggingturer. Aktiviteter som håller pulsen på en måttlig nivå och som bara är lätt ansträngande bidrar till en hälsosam hjärtfunktion och passar perfekt för äldre, personer med skador samt för överviktiga. Genom att dagligen träna lågintensivt orkar man längre i vardagen och det håller också humöret på topp. Det bästa är att de flesta lågintensiva aktiviteter är nästintill gratis. Ett par bekväma promenadskor, gångstavar eller simkläder är allt som behövs, beroende på vilken aktivitet man föredrar.

Om man tycker det är svårt att planera in vardagsmotion får man försöka omprioritera vardagens måsten. En del väljer att se motion som en del av kalendern och planerar därför in den på en specifik tidpunkt. Det är ett bra tips för den som gärna kommer med undanflykter. Att se promenaden som en naturlig del utav dagen gör den desto enklare. På lediga dagar kan man packa ned en termos med tryck och snöra på sig skorna för en längre promenad i skogen. En utflykt som garanterat sätter guldkant på tillvaron.

Kvinna i gymnastikskor

Att träna med vänner och familj är roligt och ett perfekt sätt att umgås på. Istället för att sitta ner och fika kan man ta en kvällspromenad eller simma ett par längder tillsammans i den lokala simhallen. Med en spännande podd i öronen eller en nykomponerad spellista med favoritmusiken blir motionsrundan i skogsslingan desto trevligare. Kom ihåg att träningen ska vara avslappnande för både kropp och själ.

Lågintensiv träning för psykiskt välbefinnande

I dagens stressade samhälle lider allt fler vuxna och barn av stress och utmattning. För en del går det såpass långt att stressen gör en sjuk och man blir sjukskriven under en längre period för att kroppen ska få tid att återhämta sig. Läkare brukar rekommendera bra kost och daglig träning som en del av rehabiliteringen. Det är dock viktigt att vara medveten om vilken typ av träning man utsätter sig för när kroppen är skör och ur form.

Man som blickar mot solnedgången

Högintensiv träning kan vara skadligt för en stressad kropp. Ett vanligt symptom hos utmattade är att pulsen stiger fort då kroppen befinner sig i en fas där den enkelt triggas igång av tankar och yttre ljud. Att träna med hög puls kan öka obehagskänslorna och försätta sinnet i ett uppjagat läge. Lugna promenader är att rekommendera i återhämtningssyfte.

Det finns inga ursäkter till varför man inte bör träna, bortsett från när man är sjuk. Träning gör underverk för kroppen och hälsovinsterna är större än vad man tidigare trott. Om man har ett stillasittande arbete är det desto viktigare då man kommit fram till att ett kontinuerligt stillasittande, utan motion, kan bidra till en tidigare död. De allra flesta kan få in extra motion i vardagen genom att parkera bilen och ta cykeln eller promenera till och från skola och arbete. Var snäll mot kroppen och gör aktiva val som främjar hälsan.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *