Menu

Viktiga rutiner före och efter sport

Oavsett vilken sport man ägnar sig åt, finns det vissa förberedelser och nedvarvningsaktiviteter som alla sporter har gemensamt. Det handlar om saker man som idrottare bör göra för att kroppen inte ska ta skada av träningen, och för att man ska kunna återhämta sig så väl som möjligt.

En av de viktigaste sakerna man kan göra inför ett träningspass är till exempel att värma upp ordentligt. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som visar att uppvärmning inför träning effektivt förebygger skador, och att det dessutom kan göra att man presterar bättre vid tävlingar. Uppvärmning handlar om att långsamt förebereda kroppen på att anstränga sig, till exempel genom att jogga lätt och tänja på musklerna för att öppna upp kroppen. Detta förhindrar bland annat att man sträcker sig under träningspasset.

För att kroppen ska kunna återhämta sig efter träningen är det viktigt att man äter så snart som möjligt, helst inom en halvtimme. Detta för att man ska stoppa den nedbrytningsprocess som träning av musklerna innebär, och istället ge kroppen den energi den behöver för att börja bygga upp musklerna igen.yoga-1812695_960_720

Något som också är viktigt att göra så snart som möjligt efter träningen är att duscha. Annars finns risken att svetten från träningen kallnar på kroppen, vilket gör att man blir nedkyld – något som i sin tur kan leda till en förkylning som hindrar en från att träna flera dagar framöver. Om man inte har tillgång till duschar vid sin träningsanläggning är det därför mycket viktigt att man har en bra dusch hemma. Om du skulle behöva byta ut en del av dina badrumsmöbler för att bättre kunna återhämta dig efter träningen, ska du gå in på Byggmax.se, där det finns ett stort utbud av badrumsmöbler för alla smaker.

Även om det alltså är viktigt att både äta och duscha så snart som möjligt efter träningen, menar många att det finns något som är viktigare än så, nämligen att stretcha. Stretchning gör man bland annat för att minska träningsvärken, även om det inte finns samma vetenskapliga stöd för detta som det finns för uppvärmningens positiva effekt innan träningen. Det som däremot är säkert är att stretchning förlänger musklerna, och därmed ökar rörligheten och vigheten, vilket är lika viktigt som styrka och kondition inom många sporter.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *